Handledning

Sophron erbjuder kontinuerlig handledning till jour- och familjehem för att stödja dem i deras viktiga uppdrag. En trygg och kunskapsberikande handledningsprocess är något som Sophron värderar högt då det minimerar risk för sammanbrott i placeringen. Det efterfrågar även kommunerna för att kunna upprätthålla en god familjehemsvård för barnet/ungdomen.

Efter en noggrann utredning väljs endast trygga familjehem med överskott av känslomässig tillgänglighet ut. Samtidigt kan uppdraget innebära en svårare psykosocial problematik än vad någon till att börja med förstått. En regelbunden handledning blir således ett viktigt inslag i familjens liv vilket kan innefatta psykoedukation, kunskap om en specifik teori och/eller metod samt stöd- och motivationsarbete.

Handledningen är många gånger avgörande för att familjen ska klara av uppdraget och för att inte barnperspektivet ska åsidosättas. Familjehemmen behöver på så vis inte ensamma ”bära” de känslor som ofta aktualiseras vid placering av barn som utsatts för omsorgssvikt i sin uppväxtmiljö.

Jour- och familjehem behöver få nya inslag och respons på det arbete som görs i vardagen då det ger goda förutsättningar till stärkande relationer och en positiv dynamik i familjen. Under dessa möten kan familjehemsmedlemmarna lyfta känsliga ämnen ostört och förbehållslöst. De ges möjlighet att ventilera situationer och främmande känslor som uppdraget givit upphov till och som kan inverka på tilltron till den egna föräldraförmågan. Reflektionsutrymmet är nödvändigt över tid för att ge näring till familjehemmet som i förlängningen gynnar barnets uppväxtvillkor. Familjehemshandledningen blir således förebyggande mot ett sammanbrott i placeringen.

Sophron handleder för att:

  • öka förståelsen för bindningens/anknytningens betydelse
  • bidra till kunskapsutveckling baserat på evidensbaserad forskning
  • skapa beredskap för de olika handlingssätt som kan behövas och för att i tid avvärja akuta situationer
  • ge kontinuerlig återkoppling till familjehemmet för att medlemmarna ska känna sig sedda och hörda
  • förmedla information och synpunkter mellan socialtjänst och familjehem och verka för ett gott samarbete mellan alla parter

”Allt kan bli till vrede, det är lätt, men att bli vred på rätt person, i rätt grad och vid rätt tidpunkt, med den rätta avsikten och på det rätta sättet, det är inte lätt” – Aristoteles