Välkommen, mitt namn är Katarina Kornaros. Jag är socionom med en Medicine Doktorsexamen i medicinsk vetenskap från Karolinska Institutet och en Master i psykologi från Stockholms universitet. Min avhandling handlar om nyblivna föräldrar med ångest och förlossningsdepression som får psykoterapeutisk hjälp på BVC.
Jag är således specialiserad inom perinatal psykologi vilket innebär den psykiska hälsan före, omkring och cirka två år efter förlossning. Min skattkista är fylld av långa och berikande utbildningar, moderskapets visdom och livs- och yrkeserfarenheter. Det är också denna kunskapsrikedom som jag värderar högst och som jag vill dela med mig av. Min avsikt är att kunna stödja de grupper som jag värnar mest om; barn/ungdom, föräldrar och familj.
Av den anledningen grundade jag Sophron som på grekiska betyder ”ett sunt och välbalanserat sinne”. Verksamheten har som avsikt att främja just den goda och betydelsefulla egenskapen hos människan och att få henne att vidga sin förståelsehorisont och potential.
Parallellt med mitt arbete som universitetslektor i psykologi vid Stockholms universitet driver jag Sophron. Jag arbetar som samtalsterapeut online och tar emot privatpersoner, företagare och anställda med varierad problematik. Jag arbetar även hemma hos familjer som behöver familjeterapi eller stöd i samspelet med barnet. Späd- och småbarnsverksamhet i hemmet
Det är av betydelse för mig att man känner sig trygg i mötet med mig. Jag har lång utbildnings- och yrkesbakgrund och anpassar terapin efter behov. Jag erbjuder samtal på svenska, grekiska och engelska via telefon/video-online samt i hemmet/annan plats om så önskas.
Utöver arbetet som samtalsterapeut, tar jag konsultuppdrag som socialsekreterare, kurator och som chef inom LSS-boenden. Jag bistår med min kompetens i psykologi till kommuner, universitet och företag inom ämnena utvecklingspsykologi, föräldra-barnsamspel, anknytning i teori och praktik, ungdomsproblematik, motiverande samtal och vetenskaplig metod. Jag arbetar även mot socialtjänsten med konsulentstödd familjehemsvård vilket innebär att jag utreder och handleder jour- och familjehem. Tjänster
Sekretess
Som samtalsterapeut är jag ansvarsförsäkrad, har tystnadsplikt och deltar i kontinuerlig fortbildning.
Samtalen är konfidentiella och jag följer etik i socialt arbete för socionomer enligt Akademikerförbundet SSR (se pdf).
Aktuell verksamhet
Utbildningar:
Tidigare arbetsplatser:
Karolinska Institutet. Universitetsadjunkt på Barnmorskeprogrammet. Undervisning i perinatal psykologi, psykisk ohälsa, motiverande samtal och vetenskaplig metod. Handledare och examinator för magisteruppsatser.
Nytida AB. Enhetschef på ett korttidshem för barn och unga vuxna med autismspektrumstörningar. Ledningsansvar för verksamhet, ekonomi och personal samt kurativt stödarbete.
Stockholm stad. Socialsekreterare inom socialtjänsten. Utredning och bedömning av olika insatser samt prövning av rätten till ekonomiskt bistånd.
Volontärarbete:
Linnaeus-Palme stipendiat vid College of Social Work, Nirmala Niketan Mumbai, Indien. Volontärarbete på olika organisationer och barnhem, januari – juni 2007.
Övrigt:
Jag inspireras av grekisk filosofi och i mitt kliniska arbete som samtalsterapeut använder jag olika teorier och evidensbaserade metoder. Nedan följer kort information om några av dem som jag bygger mina samtal på:
Anknytningsteori handlar om hur vi känner och beter oss i relationer med andra människor. Vad vi förväntar oss från andra när vi söker trygghet och närhet, och när vi blir rädda och oroliga. Anknytningsmönster skapas i barndomen och påverkar människan genom hela livet. De spelar störst roll i relationen mellan förälder och barn och i ungdoms- och vuxenlivets relationer.
Beteendeteori studerar avsikten till olika beteenden och menar att inlärningen sker genom att individen anpassar sig efter omständigheterna i miljön. Behaviorister talar främst om fyra olika inlärningssätt: habituering, klassisk betingning, operant betingning och social inlärning.
Existentiell teori används för att skapa nya tankebanor om vad meningen med livet är. Den visar på vikten av att börja ställa frågor och lyssna till svaren inifrån sig själv, snarare än att söka utanför sig själv efter mål och mening med livet.
Kognitiv teori är läran om människans mentala processer och tänkande. Det här perspektivet menar att det som skiljer människan ifrån övriga djur är vår förmåga att tänka, att lösa problem och reflektera över vårt eget handlande. Samtalsterapeuten kan hjälpa klienten att ”höra” automatiska tankar av negativt slag och systematiska feltolkningar av verkligheten.
Mentaliseringsbaserad teori beskriver hur människan uppfattar och tolkar mänskligt beteende gällande inre mentala tillstånd såsom behov, känslor, mål och föreställningar. Det inkluderar att förstå andras beteende och sina egna mentala skeenden samt att kunna skilja mellan dessa två tillstånd.
Motiverande samtal (motivational interviewing, MI) är en samtalsmetod som används i rådgivning och behandling för att underlätta förändringsprocesser. I dag används metoden generellt i rådgivning och behandling som gäller livsstilsrelaterade faktorer (alkohol, tobak, droger, kost, fysisk aktivitet, spel med mera).
Psykodynamisk teori lägger stor vikt vid den omedvetna människan som styrs av motstridiga krafter i psyket. Barndomen är det som formar människans personlighet och det som avgör hur hon senare kommer att agera i livet.
I psykodynamisk terapi arbetar man med klientens relationer till andra och dennes självinsikt för att försöka medvetandegöra omedvetna processer. Med den förståelsen är det lättare att välja andra vägar än de ”gamla upptrampade”.
Psykoedukation handlar bland annat om att förstå och förklara hur hjärnan, nervsystemet och kroppen fungerar i samarbete med psyket. Det kan ge en tydligare helhetsbild av vad som sker när vi upplever olika affekter såsom rädsla, ångest eller avspändhet. Med den kunskapen blir det också lättare att hjälpa kroppen och nervsystemet att gå från ångest/rädsla till lugn/trygghet.
Utvecklingspsykologi är vetenskapen om människans kognitiva och sociala utveckling under hela livsloppet, från fosterstadiet till ålderdomen. Centrala begrepp är arvets och miljöns inflytande på individens utveckling och hur dessa samspelar med sociala faktorer, livserfarenheter och tidsanda.
”Det som kallas att studera förutsätter att kunskap kan lämna oss, ty glömska innebär att kunskap försvinner, medan studerandet skapar ett nytt minne i oss istället för det försvunna” – Diotima